Четвер, 28 березня
Ми у соціальних мережах:
Групи управління
s
03 вересеня 2018

ЯК ЗАХИСТИТИ СВОЇ ПРАВА ЯК СПОЖИВАЧА

Однією із актуальних проблем сьогодення є захист прав споживачів. Щодня ми щось купуємо або отримуємо певні послуги. Таким чином, всі ми, незалежно від віку, статі, освіти, посади, соціального статусу в суспільстві чи інших ознак, які нас відрізняють, реалізуємо себе як споживачі. Але чи знаємо ми – споживачі свої права? Чи вміємо ми їх захищати та відстоювати? На жаль, у зв’язку із слабкою обізнаністю у цьому наші права досить часто порушуються.

Вважається за доцільне в першу чергу визначити, що згідно із Законом України  «Про захист прав споживачів» споживачі під час придбання,  замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на: 

1) захист своїх прав державою, її органами;

2) належну якість продукції та обслуговування;

3) безпечність продукції для життя та здоров’я;

4) відшкодування шкоди, завданої продукцією неналежної якості (дефектною чи фальсифікованою продукцією), а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, заподіяної небезпечною для життя і здоров'я людей продукцією;

6) звернення до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом порушених прав;

7) об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).

Варто звернути також увагу на права споживача у випадку придбання товару неналежної якості. При купівлі товару потрібно обов’язково уважно ознайомитись з інформацією про нього, його особливості та вимоги щодо експлуатації. Наприклад, необхідно прочитати інструкцію з експлуатації товару, якщо вона є, а також дотримуватись викладених у ній вимог. Іноді причиною пошкодження товару є використання його не за цільовим призначенням або з порушенням умов (вимог, норм, правил) встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації. В такому випадку саме на споживача покладається відповідальність за стан товару. 

У випадку виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків товару, споживач має право, на свій вибір, вимагати :

- Пропорційного зменшення ціни.

- Безкоштовного ремонту товару. Усунення недоліків продавцем має бути здійснене у 14-денний строк, якщо інший строк не був погоджений продавцем та споживачем. На час ремонту та за письмовою вимогою споживача продавець зобов’язаний надати (з безоплатною доставкою) аналогічний товар. За кожен день затримки виконання вимоги про надання аналогічного товару і за кожний день затримки усунення недоліків більше 14 днів  споживачеві сплачується неустойка у розмірі 1% вартості товару.

- Відшкодування витрат зроблених покупцем по ремонту товару.          

У зв’язку із вище зазначеним вбачається за доцільне звернути увагу на певні правила, які стосуються даних норм. У випадку, якщо під час гарантійного строку (14 днів) були визначені причини втрати якості продукції, продавець (виробник, виконавець) зобов`язаний у 3-денний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця (виробника, виконавця). Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов`язаний відшкодувати продавцю витрати на проведення експертизи. Споживач і продавець (виробник, виконавець) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.

У разі виявлення недоліків, пошкоджень чи інших невідповідностей товару (послуги) потрібно без зволікання вказати на них продавцеві, виробнику чи іншій особі, в якої здійснюється покупка, отримуються послуги.

Якщо вчасно звернути увагу на такі невідповідності, можна зберегти час, сили та нерви на виправлення їх в майбутньому. Завжди необхідно зберігати касовий чек або інший документ, що підтверджує факт купівлі-продажу товару чи отриманої послуги. У такому документі повинні бути зазначені: назва, кількість, вартість товару(послуги), а також дата та місце продажу товару (надання послуги).

Обов’язково треба пам’ятати, що при купівлі побутової техніки потрібно зробити відмітку про продаж у технічному паспорті та гарантійному талоні придбаного товару. Необхідно належним чином засвідчити факт такої угоди. Наприклад, ставиться штамп та/або підпис особи, що уповноважена здійснювати продаж товару.

Якщо непродовольчий товар виявився якісним, але непридатним для використання, Ви маєте право на заміну його протягом 14 днів з дня покупки. Основними є саме поняття «непродовольчий» та «якісний». Такий товар може не підійти покупцеві за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може використовуватись за призначенням. В такому разі протягом 14 дів його можна обміняти на аналогічний у цього ж продавця, але обов’язково із пред’явленням розрахункового документу, наприклад чеку. Крім цього, споживачу мають обміняти товар, але якщо він не використовувався і якщо збережений його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики.

Постановою Кабінету Міністрів України  № 172 від 19 березня 1994 р. визначено перелік товарів, які не підлягають поверненню / обміну. Перераховані товари не можна повертати, якщо вони належної якості.

Якщо товар виявився неякісним (неналежної якості), Ви маєте право вимагати від продавця виконання однієї зі своїх вимог, передбачених Законом України «Про захист прав споживача», протягом гарантійного строку. Тобто, у випадку придбання товару, Ви виявили у ньому якийсь недолік, то повернути його Ви не можете, навіть протягом 14 днів. Однак Ви маєте право вимагати пропорційного зменшення ціни, безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк, відшкодування витрат на усунення недоліків товару тощо.

Претензії, вимоги до продавця чи виробника товару, виконавця послуг необхідно пред’являти в письмовій формі. Обов’язково треба залишити собі копію заяви-скарги із поміткою про її прийом, а якщо Вам відмовили в їх прийнятті, направте їм заяву-скаргу з копіями необхідних документів рекомендованим листом із повідомленням про вручення, а ще краще – і з описом, в якому необхідно перерахувати які саме документи Ви направили. Другий екземпляр такого опису листа з поштовим штампом зберігайте на майбутнє, а також квитанції про поштове відправлення листа та отримане повідомлення про вручення. Відповідно до Закону України «Про звернення громадян» Вам зобов’язані відповісти протягом одного місяця з дня отримання заяви-скарги.

Якщо навіть після подання заяви-скарги Вам відмовили або відповіді взагалі немає, тоді виникає потреба боротися за свої права. Першим помічником у захисті Ваших прав та законних інтересів як споживача може стати відповідний орган захисту прав споживачів.