П'ятниця, 17 вересеня
Ми у соціальних мережах:
Групи управління
s
27 серпня 2021

Здійснення контролю за державними регульованими цінами

Основні засади цінової політики і регулювання відносин, що виникають у процесі формування, встановлення і застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) і спостереження у сфері ціноутворення, визначені Законом України «Про ціни і ціноутворення».

Повноваження щодо реалізації державної цінової політики на території Волинської області покладені на сектор контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області.

Відповідно до статті 12 Закону України «Про ціни і ціноутворення» державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також товари, що виробляються суб’єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку.

Способи державного регулювання цін, що визначені статтею 13 Закону України «Про ціни і ціноутворення», наступні:

  • встановлення обов’язкових до застосування суб’єктами господарювання фіксованих або  граничних цін; граничних рівнів торговельної та постачальницько-збутової надбавки (націнки), граничних нормативів рентабельності, розміру постачальницької винагороди, розміру доплат та знижок;
  • запровадження процедури декларування зміни цін та/або реєстрації цін.

Завдання сектору контролю за регульованими цінами визначені Положенням, затвердженим наказом Держпродспоживслужби від 09.04.2019 №295:

  • здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог формування, встановлення і застосування державних регульованих цін;
  • здійснення державного нагляду (контролю) за достовірністю інформації, зазначеної у документах про формування, встановлення і застосування державних регульованих цін;
  • прийняття рішень про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення і застосування державних регульованих цін;
  • надання органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, суб’єктам господарювання обов’язкових до виконання приписів про усунення порушень вимог законодавства щодо формування, встановлення і застосування державних регульованих цін.

Державний контроль у сфері ціноутворення здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання, що застосовують державні регульовані ціни у різних галузях економіки.

На ринку житлово-комунальних послуг державний контроль запроваджено за тарифами на послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, на централізоване водопостачання і централізоване водовідведення, на послуги з поводження з побутовими відходами.

На фармацевтичному ринку встановлено контроль за дотриманням запроваджених механізмів регулювання цін на лікарські засоби суб’єктами гуртової та роздрібної торгівлі, в тому числі на ті ліки, які придбаваються повністю або частково за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

На ринку продуктів харчування - контроль за дотриманням порядку декларування наміру підвищення цін на соціально значущі продукти в період пандемії короновірусу.

На ринку реалізації пального для автомобілів - контроль за дотриманням граничного рівня надбавок на дизельне пальне та бензини автомобільні на період дії карантину. 

Крім того, державою регулюються ціни/тарифи на телекомунікаційні і поштові послуги, на послуги з перевезень на залізничному транспорті, у морських портах, на окремі платні послуги, переліки та вартість яких встановлюються органами місцевого самоврядування тощо.

Планові перевірки відбуваються згідно з річним планом  заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів на відповідний рік.  Позапланові перевірки здійснюються за скаргами фізичних, юридичних осіб (за попереднім погодженням з Державною регуляторною службою).